14.03.07 20:27
Hallo, was bedeutet in der Anrede "Hei sann"?

Tusen takk

14.03.07 21:08
Einfach "Hallo".
Das "sann" fügt dem etwas gute Laune oder Überraschung hinzu.

15.03.07 04:18
Men uttrykk som 'Heisann hvor det går / Hei hvor det går' har derimot ikke noe med 'hallo' å gjøre.

15.03.07 08:23
Falls Du aus Norddeutschland stammst, kannst Du " heisann " vielleicht mit " moin " ( oder mit " moin, moin ", wenn Du redselig bist ), wiedergeben.

Lemmi

15.03.07 09:00
Hei Lemmi,
nur zur Information, Moin ist Niederdeutsch und aus "moin Dach" zusammengezogen. "Moi" ist auf Hochdeutsch schön/gut mit anderen Worten wenn man "Moin" sagt wüncht man einen schönen Tag, auf Hochdeutsch: guten Tag. Das kann natürlich auch mit "Hei sann" gemeint sein, nur "Hei sann" ist wohl etwas "flapsiger" oder?
Moin, moin fra Claus i Kristiansand

15.03.07 12:02
Hei Claus,
jeg kjenner opprinnelsen til " moin " ( moin = god, godt, frisik, ikke plattysk ) ). Fra den gangen jeg bodde i Nordtyskland husker jeg at " moin " også kunne brukes i en litt bråkjekk,spøkefull forstand, omtrent som " heisann ",nettopp fordi nordtyskerne forbinder noe gemyttlig og ironisk med det. Og nordtyskeren er jo per definisjon et ironisk - underfundig vesen.

Lemmi

15.03.07 16:39
Hei Lemmi,
like ironisk, gemyttlig og underfundig som noen Normenn, ikke sant? Se filmen fra Ivo Caprino med Ludvig og Gundersen f. eks.
God ettermittag fra Claus i Kristiansand