19.10.07 11:12
Ikke et språkrelatert spørsmål dette, men jeg lurer på hva slags tyske spesialiteter det finnes i matveien. Jeg skal lage noe til mine elever (helst veldig lettvint). Har selvfølgelig tenkt på Apfelstrudel.
Husker at jeg engang spiste vafler med en slags vaniljekrem i Leipzig. Noe som vet hva det kunne være?
Andre tips til hva jeg kan lage?

19.10.07 12:00
Kan det ha vært " Windbeutel " , altså vannbakels fylt med krem ? Lidl har fått tysk " Weihnachtsstollen " allerede, den kan anbefales. Ellers kan du lage en " Streusselkuchen " , du finner sikkert oppskrifter på nettet.
Den letteste hovedretten er pølser med potetsalat og sylteagurker ( Lidl ), dersom elevene er fylt 18 serveres disse med tysk øl ( også her har Lidl et merke som er ekte tysk, se etter sekspakningen med " glassmurerne " )Dersom de er yngre ta " Apfelschorle ". Til slutt, nei, jeg er ikke ansatt hos Lidl,men jeg synes alltid det er så morsomt at vi nå har fått en tysk innvandrersjappe i Norge.

Lemmi

19.10.07 12:18
Veldig populaert i sör-tyskland er ogsaa "Käse-Spätzle".
I nord-tyskland spiser vi grönnkaal eller "Labskaus". Labskaus er omtrent saa populaert som "mölje". noen liker det, noen hater det!
Jeg har en gang laget "Frikadellen mit Kartoffeln und Gemüse". Det er en slags kjöttkaker, men sjöl-laget. Vertsfamilien min likte det kjempegodt!

19.10.07 12:20
Nokka anna:
har noen oppskrift for "Lefse"?
Det hadde vaert kjempekult hviss ae kunne ha faatt den!
tusen takk paa foran!

19.10.07 13:32
Hvis du søker etter lefse her: www.varden.no/matogdrikke vil du finne 135 oppskrifter. Det kommer altså an på hva du skal ha på lefsa og om du vil ha en fra et bestemt sted i landet. Noen er søte og noen er smakløse- men utrolig gode :) Linda

19.10.07 17:49
Eisbein!
Evighetsrett (du brker en evighet å spise det og blir stapp(f)met(t)!
Perkins