04.11.04 19:44
Hei, jeg har ett spørsmål jeg lurer på:
Hva er forskjellen på "Herr" og "Herrn"? Vanligvis skriver man vel eks. "Herrn Kohl Helum"? Men jeg har registrert at det også brukes "Herr". Har det noe med om fornavnet eller etternavnet skrives først?

Håper noen kan hjelpe.
-Jostein, Bergen

04.11.04 19:45
Mener Helmut, ikke Helum...

04.11.04 20:05
Det er kanskje akkusativ.

An Herrn Helmut...
Für Herrn Helmut...

men

Sehr geehrter Herr Helmut...

04.11.04 20:13
Jeg tenker spesielt på brev. Jeg har fått både brev der det står "Herr <navn>" og "Herrn <navn>". Jeg er ikke sikker, men tror kanskje det har stått "Herr" når fornavnet er skrevet først (som mest vanlig på norsk), og "Herrn" når etternavnet er skrevet først. Kan dette være korrekt?

04.11.04 20:18
Når du adresserer et brev stiler du dette brevet til en person ved å bruke preposisjonen " an " som trekker akkusativ etter seg. Det er imidlertid vanlig å sløyfe preposisjonen, slik at " Herrn " blir stående igjen- tilsynelatende feilaktig.Hvis du vil det må du gjerne beholde " an ", det er ikke galt.
I den direkte tiltalen derimot brukes nominativ, altså " Herr ".

M.
M.

04.11.04 20:33
...det er ikke kanskje akkusativ, det er helt sikkert akkusativ!

eks. an den Herrn Frage: an WEN = Akkusativ!
K.

08.11.04 18:22
Og for å svare på andre del av ditt spørsmål. Grunnen til at du får brev med både " Herrn " og " Herr " er at ikke alle lenger vet at tiltaleformen i adresser bøyes.Et skjær i sjøen er nok også det faktum at ikke alle ord får endelse i alle kasus. Eksempel: Frau ; Fräulein ( nå foreldet , akkurat som i norsk ).
Før var det forøvrig også vanlig å titulere brevets adressat med sin rang eller yrke.
Eksempel: " An den Oberschüler ... " ; " An Herrn Kommerzienrat ... ". Men dette er helt avleggs nå.
M.