10.03.08 10:03
Stikkord: Ehrengericht, Freimaurer, Freimaurerloge, frimurer, frimurerlosje, Loge, losje, æresdomstol
Hei Claus,
legger inn svaret her oppe siden jernbanetunnelbrodiskusjonen er allerede havnent langt nede.
Jeg var også så heldig å få tak i en rimelig og heldigvis nesten ny utgave av Riksmålsordboken på antikvariat. Til og med komplett med de to supplementsbindene.

Masonisk må bety frimurerisk eller som har med frmureri å gjøre og må være avledet av det engelske ordet masonist.
Hverken Riksmålsordboken eller Hustad kjenner begrepet, jeg antar derfor at den enten er hentet fra dansk eller svensk ( noen få treff på google ), at det dreier seg om forfatterens indviuelle måte å ordlegge seg ,eller at det er en anglisisme.

Hva er det du oversetter ?

Lemmi

10.03.08 12:26
Hei Lemmi,
takk for hjelpen. Jeg holder på med et fordrag fra frimurerne. Etterkrigshistorie i Norge. Har gjort noe for noen år også for UNI i Graz. Siden jeg ikke er frimurer og heller ikke har for mye viten om dem er det en del ord og uttrykk som jeg må finne ut for og finne forståelse i teksten. Forresten en interessant historie under siste krigen her til lands. Jeg kommer kanskje tilbake med spørsmål hvis jeg ikke kommer videre. Settningen lyder:
Jeg har valgt å begrense min tid til det interne masoniske rettsoppgjøret i Danmark og Norge som skjedde fra 1945 til 1953 og sammenlikne de dommer som ble felt mot tilsvarende i den profane verden.
Da vil masonisk sansynligvis stå for ca. "frimurerisk". Jeg har funnet ut at man bruke "masonisch" også på tysk.
Vennlig hilsen fra Claus i Kristiansand

10.03.08 12:49
Riktig, Google - orakelet leverer ca 130 treff. Har ikke Düden sin lille katekisme, men i Brockhaus Wörterbuch står det ikke oppført.Lykke til med oversettelsen, det lyder interessant. Jeg var ikke klar over at frimurerlosjene hadde egne æresdomstoler.

Lemmi

10.03.08 13:02
Guten Tag Claus, hei Lemmi,

ich drukse hier etwas herum, weil ich mir nicht sicher bin, ob ihr noch einen Beitrag zu dem Thema gebrauchen könnt. Ich schicke den Link aber trotzdem mal.
Lieben Gruß
Hellen

www.uni-muenster.dePeaConconspic-site/freimaurer.html - 4k -

10.03.08 16:55
Hei Hellen,
durch die damalige Übersetzung habe ich Einiges über die Verfolgung der Freimaurer in Norwegen durch die SS zu wissen bekommen. Auch über die Führung, die die Verfolgung in ganz Europa leitete. Da meine Familie unter der Verfolgung auf anderem Gebiet gelitten hat, interessiert mich das Thema natürlich. Zur Information, ich bin nicht fanatisch. Wenn ich aber an einem 20. April zu einer Hochzeitsfeier nach Deutschland eingeladen werde, ist passiert, dann reise ich nicht. Den Tag feire ich nicht, schon gar nicht in Deutschland.
Riktig god mandag fra Claus i Kristiansand

10.03.08 21:10
Hei Claus,
ich glaube ja schon ´ne ganze Menge, aber alles was ich nicht glaube, ist, dass du fanatisch bist. Nur schade, dass ich dir mit dem Link nicht helfen konnte. Du bist ja schon viel schlauer.
Ich wünsche dir noch einen schönen Abend.
Lieben Gruß
Hellen