Hei
spørsmålet mitt er litt spesielt. Gitt det var en sådan dialog:
A: Har du husdyr?
B: Nei - vel, jo, jeg har hybelkaniner.
Så var det jo i orden og morosomt å si:
A: Jeg har hybelkaniner jeg også!
Men var de følgende optioner i orden i like måte?
C: Jeg har også hybelkaniner!
D: Jeg også!
Tusen takk i forveien,
Andreas
spørsmålet mitt er litt spesielt. Gitt det var en sådan dialog:
A: Har du husdyr?
B: Nei - vel, jo, jeg har hybelkaniner.
Så var det jo i orden og morosomt å si:
A: Jeg har hybelkaniner jeg også!
Men var de følgende optioner i orden i like måte?
C: Jeg har også hybelkaniner!
D: Jeg også!
Tusen takk i forveien,
Andreas
15.03.13 20:33
Js, settningene dine er i orden. :-)
(selvom jeg hører litt oftere at folk svarer "jeg og" isteden for "jeg også", men er sikkert avhengig av region, dialekt osv.)
(selvom jeg hører litt oftere at folk svarer "jeg og" isteden for "jeg også", men er sikkert avhengig av region, dialekt osv.)
15.03.13 20:53, cataphor

Takk, da! :)
Finner du da at det fins et forskjel mellom A, C, D? Eller er det svært sublim å si hva er forskjellen i betydningen?
Finner du da at det fins et forskjel mellom A, C, D? Eller er det svært sublim å si hva er forskjellen i betydningen?
16.03.13 08:22
A,B og C betyr det samme.
Da var det jo i orden og morsomt å svare:
Men var følgende opsjoner/muligheter like riktige?
(opsjoner er mindre brukt i norsk dagligtale - muligheter er bedre)
På forhånd tusen takk.
Vh
Anne
Da var det jo i orden og morsomt å svare:
Men var følgende opsjoner/muligheter like riktige?
(opsjoner er mindre brukt i norsk dagligtale - muligheter er bedre)
På forhånd tusen takk.
Vh
Anne
16.03.13 08:27
Ach ja .... noch zu dem letzten Satz:
Finnes det en forskjell mellom A,C,D? Eller er det svært ? å si hva som er forskjellen i
betydningen? (Ich kenne das Wort Sublim leider nicht...:-)
vh
Anne
Finnes det en forskjell mellom A,C,D? Eller er det svært ? å si hva som er forskjellen i
betydningen? (Ich kenne das Wort Sublim leider nicht...:-)
vh
Anne
16.03.13 11:20
Heter det ikke "forskjell på" istedenfor "forskjell mellom"? Og hvis det siste er også riktig, hva er forskjellen på/mellom de to uttrykksmåtene?
16.03.13 11:42, cataphor

@Anne: Med sublim mente jeg "så små at det er vanskelig å sanse" slik at sætningene betyr stort sett det samme, men at det finnes noen nyanser.
Tusen takk,
Andreas
Tusen takk,
Andreas
16.03.13 11:51
Men det er ikke det som sublim betyr på norsk (eller tysk). Du tenkte kanskje på "subtil"?
16.03.13 12:18, cataphor

Hehe, kanskje jeg skulle begynne å tenke litt mer før og mens jeg skriver i det hele tatt.
16.03.13 19:34
Hei Andreas!
Du kaster deg jo ut i språket...og det er kjempebra :-) Men du har en del feil, som
f.eks.
substantivet svar som er intetkjønn og har en stavelse - altså får det ingen endelse i
flertall; et svar - to svar. Ordet setninger skrives med e og ikke æ osv. Men la
det for all del ikke stoppe deg! Lykke til :-)
Til 11:20: Såvidt jeg vet kan begge (på og mellom) brukes på omtrent samme måte.
Anne
Du kaster deg jo ut i språket...og det er kjempebra :-) Men du har en del feil, som
f.eks.
substantivet svar som er intetkjønn og har en stavelse - altså får det ingen endelse i
flertall; et svar - to svar. Ordet setninger skrives med e og ikke æ osv. Men la
det for all del ikke stoppe deg! Lykke til :-)
Til 11:20: Såvidt jeg vet kan begge (på og mellom) brukes på omtrent samme måte.
Anne
17.03.13 13:44, cataphor

Hei Anne,
takk, takk! D'e' lenge siden a' æ ha'snakka norsk så e'd' vel rusti' :)
Jeg måtte skrive og lese mye på dansk for noen tid og så finnes det ord som sætninger nå i det jeg skriver. Uheldig :)
Vennlige hilser,
Andreas
takk, takk! D'e' lenge siden a' æ ha'snakka norsk så e'd' vel rusti' :)
Jeg måtte skrive og lese mye på dansk for noen tid og så finnes det ord som sætninger nå i det jeg skriver. Uheldig :)
Vennlige hilser,
Andreas